De reden waarom we met Sterk Techniekonderwijs zijn gestart in onze regio is om dat de carrièreperspectieven in technische sectoren in onze regio uitstekend zijn maar tegelijk de tekorten aan medewerkers in verschillende sectoren oplopen. Vooral op het vmbo blijft het aantal jongeren dat voor een technisch profiel kiest ver achter bij de toenemende vraag uit de arbeidsmarkt en stijgende behoefte in onze regio. Dit biedt volop kansen aan jongeren. Maar dan zullen we ook beter moeten gaan aansluiten op de behoeften en drijfveren van jongeren als het gaat om de wijze waarop zij naar techniek kijken. Bij de start van ons programma Sterk Techniekonderwijs hebben onze projectleiders een inspirerende workshop gevolgd over het Bèta&TechMentality-model.
Dit model is gebaseerd op uitgebreid onderzoek onder jongeren tussen 9 en 17 jaar. Het model laat zien dat jongeren heel verschillend over techniek denken en maakt hun behoeften en drijfveren zichtbaar. Het model onderscheidt vijf typen jongeren die we in het onderwijs tegenkomen, met elkaar hun eigen drijfveren en interesses: de vernieuwer, de maatschappelijke toepasser, de doener, de ontdekker en de creatieve maker. Wij passen het Bèta&TechMentality-model toe met als doel om bewust na te denken hoe we als leerkrachten, docenten, mentoren en als professionals in het bedrijfsleven jongeren kunnen inspireren voor techniek en hoe we in ons onderwijs en onze communicatie kunnen inspelen op de verschillende tussen de verschillende typen jongeren. Hoe we dat precies doen? Dat laten we zien in de komende tijd.
Als je meer wilt weten over het Bèta&TechMentality-model, lees dan het whitepaper en het onderzoeksrapport.