De werktafels begonnen om 3 uur met een korte introductie over het voortgezet onderwijs en de verschillende doelgroepen met de verschillende profielen.
Voor een aantal mensen van het bedrijfsleven was het een openbaring dat er verschillende opleidings-richtingen waren samengevoegd.
Na deze introductie gingen de mensen van zowel het bedrijfsleven als de mensen van de verschillende scholen van de Brabantse Wal uiteen in 3 verschillende groepen waar ze zich voorop hadden gegeven. Deze groepen hadden drie verschillende thema’s; innovaties, scholing en de toekomstige werknemer.
De gesprekken duurden tot half 5 en na een korte gezamenlijke terugkoppeling in het zonnetje op het plein van Het Kwadrant kunnen we terug kijken op een vruchtbare ontmoeting tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Er zijn mooie gesprekken gevoerd en nieuwe ideeën aangedragen voor samenwerkingen voor STO Brabantse Wal.
Uit deze middag komt een belangrijke oproep. Hoe kunnen we elkaar versterken en wat hebben we elkaar te bieden?
Denk dan bijvoorbeeld aan:
Technische ontwikkelingen in de markt volgen elkaar snel op. Hierdoor is het voor scholen lastig om les te geven in de laatste technieken en innovaties. Lastig door het benodigde aantal uren voor docenten. Maar ook voor de bijkomende kosten om de laatste technische snufjes in huis te halen.
Het bedrijfsleven vindt het belangrijker als leerlingen 21-eeuwse vaardigheden hebben ontwikkeld. Denk dan bijvoorbeeld aan kunnen samenwerken, reflecteren, communiceren, probleemoplossend denken, mediawijsheid en ict-basisvaardigheden. Als de basisvaardigheden beheerd worden, volgt de kennis over technische innovaties in de bedrijven.
Een onverwachte wending van het gesprek, die redelijk in lijn ligt met de insteek van de werktafel 'De toekomstige werknemer'. Dit benadrukt de noodzaak voor de ontwikkeling van 21-eeuwse vaardigheden alleen maar meer.
De definitie van een hybride docent blijft lastig. Het belangrijkste speerpunt is de kennis en ervaring van het bedrijfsleven uitnodigen op de scholen. In de ideale situatie wordt een docent voor een aantal uren in de week vrij geroosterd om les te geven. Dit is voor scholen een grote toegevoegde waarde, maar voor het bedrijfsleven een grote kostenpost.
Een toegankelijkere vorm van hybride docentschap is het geven van gastlessen. Deze eerste stap zou een basis kunnen vormen voor vervolgstappen. Het is wel erg belangrijk om dit op een laagdrempelige manier op te zetten.
De wens vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven is om op kort termijn 'gewoon te beginnen'. Al is het met vallen en opstaan, het netwerk moet nu opgebouwd worden.
Sabic stelt op 22 juni voor leerkrachten uit het basisonderwijs, coaches beschikbaar voor scholing in 'Robot programmeren'. Hierdoor zijn leerkrachten en daarmee ook hun leerlingen, beter voorbereid voor de First Lego League wedstrijden.
Wil je op 22 juni deelnemen aan de training? Neem dan contact op met Ingrid Oostveen
Unaniem wordt gereageerd dat er geen onderscheid gemaakt moet worden tussen vakvaardigheden en 21-eeuwse vaardigheden. Alleen als deze kennis gecombineerd wordt, is er sprake van een win-win situatie.