Charlotte Groenhout: Programmamanager met heel veel ‘lijntjes’
5
min. lezen
Charlotte Groenhout is programmamanager van STO Brabantse Wal, één van de vier subregio’s in West-Brabant waar Curio, de school waar zij inmiddels zo’n twintig jaar werkzaam is, mee verbonden is. Ze heeft meegeschreven aan het programma voor Brabantse Wal en is er dus van het begin af aan bij betrokken. Aanvankelijk was Charlotte accountmanager voor STO Brabantse Wal én STO West-Brabant Midden.

Brabantse Wal

Vanuit haar eerdere rollen als achtereenvolgens (en soms tegelijkertijd) docent, decaan, voorzitter van de decanenkring, beleidsmedewerker, projectleider Toptechniek in Bedrijf én accountmanager van twee STO subregio’s heeft Charlotte een enorm netwerk opgebouwd. Tijdens het gesprek komen er zó veel overlegstructuren, projecten, namen van scholen en bedrijven, maar vooral activiteiten voorbij, dat het beeld van deze programmamanager als een kanjer van een kruisspin in een gigantisch web voor je ogen opdoemt. Qua scholen werken in STO Brabantse Wal zes vmbo-scholen, VSO, ISK en praktijkschool samen met het mbo en basisscholen van drie po-besturen. Verder zijn er een zestiental partners actief vanuit het bedrijfsleven, waaronder een aantal grote bedrijven, en zitten er drie gemeentes aan tafel. “Wij zetten in onze regio in op drie topsectoren, te weten Agrofood/Biobased, Logistiek en Maintenance”, schetst Charlotte de speerpunten. “We hebben als doelstelling voor 2024 dat hier drie Hotspots gerealiseerd zijn voor deze sectoren. Daarnaast zetten we vol in op Bouw, Metaal en Procesindustrie want ook daarin is West-Brabant goed vertegenwoordigd met diverse organisaties. Met Techniektalenten hebben we een samenwerkingsverband waarin we mooie activiteiten op het programma hebben staan voor de komende tijd.”

In gesprek met bedrijven

Netwerken zit Charlotte zo ongeveer in het bloeden daar ligt dan ook haar kracht. “Doordat ik al heel veel bedrijven ken en ik die sinds mijn rol als programmamanager ben gaan verbinden met elkaar en met de scholen, komen er mooie samenwerkingen van de grond. Zo hebben we binnen onze regio ook te maken met de uitstroom van ongediplomeerden die we toch een plekje op de arbeidsmarkt willengeven. We gaan dan in gesprek met bedrijven om boven water te krijgen welke kennis en vaardighedenzij van een werknemer verlangen. Binnen branches als fietstechniek, elektro en installatie zijn er diverse functies te vervullen die uitstromende leerlingen van de Praktijkschool of ISK prima kunnen vervullen. Het is fijn om te zien dat bedrijven steeds meer kijken naar wat iemand kan in plaats van welk diploma iemand al dan niet heeft.” Een ander ding waar bedrijven soms huiverig voor zijn is als je voorstelt om vmbo’ers of basisschoolleerlingen kennis te komen laten maken. “Daar hebben ze dan niks mee want die kunnen ze niet op korte termijn inzetten”, zegt Charlotte. “Wij proberen die bedrijven te overtuigen dat, wil je straks nog gemotiveerde werknemers kunnen krijgen, het juist heel goed is om leerlingen op het po en vmbo zo vroeg mogelijk enthousiast te maken voor technieken technologie. Ook daarin zie je dat bedrijven meer en meer meedoen aan de activiteiten die we voorde basisschool- en vmbo-leerlingen organiseren. We hebben elkaar nodig om onderwijs te kunnen ontwikkelen voor de medewerkers van de toekomst.”

Game On!

Een van de projecten waarin die brede samenwerking in praktijk wordt gebracht is de techniekmanifestatie Game On regio West-Brabant. Tijdens dit tweedaagse evenement komen zo’n 1500 eerste- en tweedejaars vmbo’ers naar een grote evenementenhal in Bredawaar ze door middel van workshops kennismaken met de zeven werelden van techniek en technologie. In totaal zijn er die dagen zo’n vijftig bedrijven uit de regio aanwezig die allemaal een of meerdere workshops aanbieden waarbij de leerlingen echt met de techniek aan het werk gaan. “Tijdens de lockdown moesten we dit op een hybride maniervormgeven. Dat gaf ons tegelijkertijd de kans om voorde docenten van al die leerlingen een voorbereidend programma samen te stellen. De leerlingen doen nu vooraf in de klas de tech check van Jet-Net & TechNet waaruit duidelijk wordt welke van de zeven werelden van techniek en technologie bij hen passen. Aan de hand van vier of vijf workshops die ze tijdens GameOn gaan doen, verdiepen ze zich in deze werelden.” Dit jaar organiseert STO Brabantse Wal een soortgelijke, maar meer kleinschalige activiteit voorgroep 7 en 8 van de basisschool. Zij zijn bij bedrijven te gast en ontdekken daar, samen met de bedrijven, de techniek en technologie. In april organiseert dit STO de Girls Day, speciaal voor de meiden uit 1 en 2vmbo.Naast de activiteiten voor vmbo’ers en basisschoolleerlingen, zorgt STO Brabantse Wal ook voor de po-leerkrachten. Op 30 maart jongstleden waren ruim vijfentwintig leerkrachten te gast bij AM&TS in Hoogerheide waar ze een rondleiding kregen en aan de hand van workshops meegenomen werden in de wereld van techniek en technologie.“ Eerder dit jaar hebben we een online bijeenkomst gehad die goed bezocht werd door de leerkrachten en hen een berg inspiratie opleverde.”

Trots op wat al bereikt is

Alle activiteiten die we organiseren, samen met de scholen en de bedrijven, kennen een voorbereiding én reflectie. De rode draad bij dit alles is loopbaanleren. We hebben met STO Brabantse Wal een regio brede visie op loopbaanleren geformuleerd, die we samen dragen. Daar bijwerken we er voortdurend aan om de activiteitentoekomstbestendig te maken. We zorgen ervoor dat ze geïmplementeerd zijn en een integraal onderdeel vormen van de opleidingen. Dit doen we door het in gebruik nemen van een activiteitenkalender. Ik ben er trots op dat we met elkaar hebben bereikt dat alle scholen écht actiefdeelnemen aan de activiteiten van STO Brabantse Wal. Regio breed blijven bedrijven en scholen met elkaar in gesprek over de visie op loopbaanleren. De aansluiting met het po en het mbo begint steeds meer vorm te krijgen en er is een gezamenlijke inspanning om onze deelnemers die het niet lukt om met een startkwalificatie van school te komen, een passende plek op de arbeidsmarkt te geven.” Op de vraag wat Charlotte tot nu toe geleerd heeft in haar functie van programmamanager, antwoordt ze dat het heel belangrijk is om de samenwerking die je afspreekt ook goed vast te leggen en je beloftes waar te maken. Door het tekort aan mensen in de techniek én in het onderwijs kan dat er nog weleens bij inschieten. Voor de komende tijd heeft Charlotte één grote centrale wens: “Naar buiten! Ik wil gewoon continubussen zien rijden vol leerlingen die naar bedrijvengaan. En andersom, dat bedrijven van de Brabantse Wal naar de scholen komen voor het verzorgen van gastlessen en het meedenken over de ontwikkelingen in het onderwijs. Ik ben echt van het samenwerken. Dan kom je er!”, eindigt ze vol overtuiging.

Bron: 
Tekst: Anke Derkse
Fotografie: Hetty van Oijen
Geschreven voor: Sterk Techniekonderwijs

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom