Barbara Baelemans en Roger van Beveren inspireren elkaar tijdens uitwisseling
3
min. lezen
Techniektalenten heeft als belangrijke doelstelling om onderwijs en bedrijfsleven met elkaar te verbinden in onze regio. Barbara Baelemans (penvoerder voor STO West-Brabant Midden / Techniektalenten) en Roger van Beveren (21Groep) voegen de daad bij het woord en zijn in elkaars schoenen gaan staan door een dag mee te lopen bij elkaars werkzaamheden. Dat levert begrip voor elkaars werelden op en inzicht waarin we elkaar verder kunnen versterken! Inmiddels hebben Barbara en Roger het STOkje letterlijk overgegeven aan 4 anderen.

West-Brabant Midden

Barbara Baelemans is directrice van het Munnikenheide College in Etten-Leur. Daarnaast is zij penvoerder van het Sterk Techniekonderwijs in de regio West-Brabant Midden en heeft er dus mede voor gezorgd dat dit mooie project in deze regio van de grond is gekomen. De uitwisseling is zij aangegaan met Roger van Beveren, adviseur binnen 21 Groep die partner zijn van Techniektalenten. Vorige week nam Barbara een kijkje bij Roger in het bedrijf, twee weken eerder kwam Roger naar Etten-Leur om mee te lopen met Barbara bij het Munnikenheide College. In gesprek met de hoofdrolspelers vertelden zij over de opgedane ervaringen.

Barbara: “We hebben voor deze uitwisseling gekeken naar wat interessante dagen zouden zijn om mee te lopen met elkaar. Dagen waarin we gesprekken gepland hebben staan, die voor de ander ook interessant zijn om mee te lopen. We wilden dat de ander vrij in het gesprek was om zich te mengen.”

“In Etten-Leur woonde Roger een gesprek bij met een bureau wat zich richt op het afnemen van ontwikkelassessments”, gaat ze verder. “Het andere gesprek was met collega’s van het Munnikenheide College over het jaarplan van volgend jaar, waarin we meer de kant van de cijfers zijn opgegaan. Iets wat voor Roger dus ook herkenbaar was. Daarnaast hebben we uiteraard ook nog een rondleiding door de school gedaan. Op die manier werd voor hem het plaatje ook compleet.”

Dat sommige zaken helemaal niet zo verschillen met de zakelijke kant van een commercieel bedrijf, bleek voor Roger al snel. “Tijdens de gesprekken werd mij al snel duidelijk dat er eigenlijk veel overeenkomsten zijn. Barbara is ook bezig met zaken als documentbeheer, security, gesprekken met de werknemers etc. Dat de invulling anders is, is logisch, maar er komt wel veel overeen.”  

Natuurlijk zijn er ook zaken die voor een school anders zijn dan wanneer je zaken doet in het bedrijfsleven. Roger: “Een verschil dat je direct merkt is dat Barbara binnen deze school veel meer vaste structuren heeft. Ze is dan ook meer aan regels verbonden. Beleid is daarbij iets waar zij veelal mee bezig is, maar bij 21 Groep gaat het meer over operationele zaken.”

Twee weken later was het de beurt aan Barbara om op bezoek te gaan bij Roger. Daar voerden zij ook een aantal gesprekken die voor Barbara een goed beeld gaven wat er allemaal speelt in een organisatie als 21 Groep. Barbara: “We hebben een gesprek gevoerd met iemand binnen 21 Groep die zich bezighoudt met de ontwikkeling van personeel en het begeleiden van studenten. Hier spraken we over de zachte vaardigheden, de competenties en wat er nodig is om jongeren en techniek met elkaar te verbinden.”  

Een gesprek met een vestigingsdirecteur en een projectondersteuner over het managen van projecten leverde inzichten op in de problemen die 21 Groep hierbij tegenkomt. Wat zijn de voorcalculaties, middelen, personeel etc. en hoe ga je om met de afwijking binnen een project. Barbara: “We hebben hier gesproken over de aansturing van zulke projecten. Daar hebben we ook de link gelegd hoe dit in z’n werk gaat binnen het onderwijs. Dit was eigenlijk heel herkenbaar. Wij doen uiteraard ook zulke calculaties maar dan met de inkomsten via subsidies.”

In gesprek met een ICT-medewerker over de transitie die 21 Groep wil maken naar het werken in een cloud en een rondleiding door het pand zat de uitwisseling er bijna op. Niet voordat er een foto werd gemaakt om deze uitwisseling op beeld vast te leggen. Barbara: “Met deze gesprekken en de rondleiding door het pand heb ik een beeld gekregen van de werkzaamheden die Roger zoal verricht. Normaal gesproken reist hij meer op en neer maar in hoofdlijnen was het een herkenbaar inkijkje in zijn wereld.”

Roger heeft op zijn beurt weer een goed inkijkje in de wereld van het voortgezet onderwijs gekregen. De focus lag vooral op de overeenkomsten die uit deze uitwisseling zouden komen. Daarbij werd vooral aan elkaar getoond dat beide partijen bezig zijn met het ontwikkelen van mensen, met het sturen van resultaten en de risicokant waar rekening mee gehouden moet worden. Hij juicht het dan vooral ook toe dat er hybride docenten worden opgeleid. Werknemers die één of twee dagen per week werken in het onderwijs om hun kennis en ervaring over te dragen. Roger: “Het is niet alleen belangrijk dat de leerlingen de ervaring en de kennis vanuit de praktijk voorgedragen krijgen, maar ook voor de werknemer is het goed om de vaardigheden op te doen in het begeleiden van de leerlingen. Hierover hebben we met elkaar van gedachten gewisseld.”

Het belang van de uitwisseling is voor beiden erg duidelijk geworden. Barbara: “Samenwerken willen bedrijven en scholen zeker, maar vaak is niet duidelijk waar je dan moet zijn om dit te starten. Het begrijpen van elkaars dynamiek binnen de organisatie is van belang om een samenwerking aan te gaan.” Roger vult aan: “Je merkt niet alleen elkaars overeenkomsten maar je maakt elkaar ook enthousiast over het werk dat je doet. Ikzelf zou na deze uitwisseling best in een onderwijsondersteunende rol aan de slag willen terwijl Barbara aangaf enthousiast te worden van de installatiebranche.”

Als boodschap willen ze beiden meegeven: Ga het ook eens doen! Roger: “Pak onze uitwisseling als voorbeeld en ga er mee aan de slag. Pak de telefoon en bel elkaar op. Het geeft je nieuwe inzichten en verbindingen.” Inmiddels hebben zij tijdens de Netwerkbijeenkomst letterlijk het 'STOkje' overgedragen. Op die manier krijgt dit mooie initiatief een passend vervolg!

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom