290 basisschoolleerlingen volgen techniek workshops
4
min. lezen
Kunnen 9 tot 13 jarigen daken beklimmen, metselen, stucen, auto's ontwerpen en onderzoekend samenwerken? Jazeker! En dat hebben ze ruimschoots bewezen.

Brabantse Wal

Twee dagen en drie locaties
Tijdens twee dagen maakten 290 basisschoolleerlingen kennis met techniek. Wow. Als je er even bij stil staat kun je je indenken hoe dit er uit heeft gezien. 290 leerlingen in de leeftijd van 8 tot 13 jaar.

Leerlingen zijn vooraf verdeeld over drie verschillende locaties in Bergen op Zoom: Bouwmensen Zuid-West, Delta Agrifood Businesses en Torio.
Daar volgden ze challenges, workshops, trainingen, brainstormsessies en overal zijn ze ook nog zelf aan de slag gegaan.

De bussen van Zeebra Tours reden af en aan om alle klassen naar de juiste locaties te rijden.

Studenten, stagiaires, docenten en bedrijven hebben dit evenement zo succesvol gemaakt. En geslaagd.. dat was het zeker!

Benieuwd wat we deze dagen gedaan hebben? Lees hieronder verder:

Bouwmensen Zuid-West - Klim op het dak en leg zoveel mogelijk dakpannen goed

Ieder groepje start met een stoere groepsfoto bovenop het dak. En als we die alvast in de pocket hebben (en iedereen daarmee ook al eens op het dak is geweest) start het echte werk. Een deel van het team geeft dakpannen aan, de rest legt de dakpannen op het dak.

Twee mbo-studenten begeleiden alle leerlingen in de opdracht. Streng en rechtvaardig kijken ze met heel veel plezier toe wie de mooiste daken maakt.

Bouwmensen Zuid-West - Maak met gips LEGO poppetjes

Normaal gesproken gebruiken stucadoors dit materiaal om muren glad te stucen of beelden te restaureren. Deze stucadoors in spé gebruiken het materiaal om LEGO poppetjes te maken. En als je snel bent, zelfs twee!

Zelf eerst goed de gips mengen, want de gips mag geen klontjes meer hebben. Dan in kleine schaaltjes en voorzichtig in de mallen schenken.

Onder nauwkeurig toezicht van een van de stukadoor-student gaan ze super snel!

Bouwmensen Zuid-West - Kun jij een muur metelen?

Er liggen bakstenen en materialen. De teams worden opgesplitst en de strijd om de hoogste muur start.

Materialen blijken, zeker voor de leerlingen uit groep 6, nog iets aan de grote kant. Maar dat belemmert de strijd zeker niet. Er worden zelfs om krukjes gevraagd en anderen gebruiken de bakstenen als opstapje.
Creativiteit alom!

Docenten kijken met een schuin oog naar de recht op elkaar gestapelde stenen. En hier en daar zit er nog een kleine (lees: 10 centimeter) ruimte tussen de stenen. Maar, eerlijk is eerlijk, deze voorwaarden stonden niet in de spelregels ;)

Bouwmensen Zuid-West - Hoe bouw je een steiger me drie platforms?

"Meneer, kunt u even filmen? Dan doen wij een Tiktokje op de steiger!" De prioriteiten staan duidelijk strak. Als de studenten uitleggen hoe je een steiger moet bouwen, gaat iedereen direct aan de slag. Sommigen vinden de vaste grond onder de voeten voldoende en blijven veilig beneden om materiaal aan te geven.

De meeste leerlingen klauteren direct naar het bovenste platform. En als je daar helemaal bovenop zo'n steiger staat, dan wil je dit ook vastgelegd hebben toch? 

Al (voorzichtig) dansend, zingend en glimlachend kijken leerlingen vol trots naar beneden.

Bouwmensen Zuid-West - Timmeren!

Iedereen mag één keer slaan per ronde. Wie heeft als eerste de spijker volledig in het hout?

Als we een winnaar hebben van ronde 1, maken we het iets lastiger.

Wie slaat als eerste de spijker in het hout? Maar dan wel met de achterkant van een hamer! Dit vraagt meer precisie, focus en aandacht.

En er is één regel. Je moet altijd de hamer met twee handen vasthouden.

Torio - Hoe werkt een toilet als hij doorspoelt? En hoe werkt dat eigenlijk onder de grond? 

Klassen bezoeken Torio. Na een uitleg hoe een toilet eigenlijk werkt, ontdekken ze dat een toilet ook wel eens verstopt raakt. En dan? Met een cameraatje zoeken de leerlingen naar de verstopping in de riolering. En de vervolgstap is natuurlijk graven. Het straatwerk open maken. Zand wegscheppen, de juiste leiding zoeken en de verstopping verhelpen. Maar dit moet wel op snelheid, want zo lang de stoep open ligt kan hij niet gebruikt worden door voetgangers. Wie van de twee teams kan het snelste de verstopping vinden, verhelpen en het straatwerk weer goed terugleggen?

RSG 't Rijks - Kun je met aardappels een lampje laten branden? 

Leerlingen kijken een klein beetje gek als ze aardappelen, wieltjes en lampjes zien liggen. Maar al snel krijgen ze de uitleg dat ze met de aardappelen een lampje gaan laten branden.

Als je in een aardappel twee verschillende metalen stopt dan ontstaat er over die twee metalen een spanning. Wij gebruiken vandaag koper en zink.

Één aardappel geeft een te laat voltage. Maar als meerdere aardappels aan elkaar gekoppeld worden, lukt het wel!

Van pet naar pret - hoeveel energie kost het om één petflesje te recyclen? 

Alle leerlingen klimmen één voor één op de reCycle (shredderfiets): een hometrainer die is gekoppeld aan een veilige shredder.

Als ze eenmaal op snelheid fietsen, gooit een andere leerling een half PET-flesje in de shredder. Zo komt iedereen er achter hoe hard ze moeten fietsen om één flesje te versplinteren en dus recyclen.

Met de kleine stukjes plastic van duizenden flesjes, worden vervolgens lampen en kroonluchters gemaakt. De 32grote kroonluchter bestaat uit 169 lampen, gemaakt van 10.000 gerecyclede petflesjes.

De boodschap hierachter is dat je door anders te kijken en te doen, je van iets heel negatiefs (zwerf)afval, iets super vets kan maken. Ofwel het lelijke eendje van de straat wordt een prachtige zwaan in de lucht.

De auto van de toekomst, hoe ziet die er uit? 

Als jij zelf baas bent over nieuwe auto's, wat moeten ze dan écht kunnen? 

  • Automatische piloot, zodat je zelf andere dingen kunt doen.
  • Een teleportmachine, maar waarom moet dat dan in een auto en niet bij je in huis?
  • Een vuurwerkmachine, zo eentje net als James Bond!
  • Het moet ook een boot kunnen zijn, dan kunnen de veerponden weg
  • Sowieso een televisie
  • Een ventilator, voor als het buiten warm is
  • Een snoepjesautomaat waar al je lievelingssnoep oneindig uit komt
  • Hij moet ook kunnen vliegen, want als hij kan varen moet hij ook kunnen vliegen
  • Geen brandstof tanken en rijden op eigen zonnepanelen.

Een echte VR-experience!

Virtual Reality is niet meer weg te denken uit de huidige en zeker aankomende maatschappij.

Via deze VR brillen maken leerlingen kennis met verschillende vaak nieuwe werelden. Ze kunnen in deze digitale realiteit vragen beantwoorden.
Denk bijvoorbeeld aan een verkeersexamen. Door zelf op een druk kruispunt te staan en rustig rond te kunnen kijken en situaties in je op te nemen wordt een oefen examen realistischer.
Of leer hoe je motorolie moet bijvullen in een auto. Als je het dan per ongeluk verkeerd doet, is het niet zo erg.

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom