Werkgroep 4C in de spotlights
5
min. lezen
Om meer te laten zien wat de werkgroepen binnen Techniektalenten allemaal doen, zetten we eens in de zoveel tijd een werkgroep in het zonnetje. Vandaag is werkgroep 4C aan de beurt. Sanne Ligtvoet (projectleider), Arjan van Diepeningen (werkgroeplid) en Fred van den Heijning (werkgroeplid) vertellen ons meer over de werkgroep.

West-Brabant Midden

Vertel eens: hoe heet de werkgroep en waar staat de werkgroep voor?

‘’De volledige naam van werkgroep 4C is het professionaliseren van docenten, instructeurs en mentoren in het technologisch vormgegeven onderwijs. Eigenlijk korten we het allemaal af en zeggen we enkel professionaliseren. Het doel van de werkgroep is, om docenten die technisch of technologisch onderwijs geven, middels verschillende activiteiten technische innovaties in het onderwijs aan te kunnen bieden.’’ Sanne vertelt, ‘’Daarnaast is een van de doelen om mentoren en decanen meer vertellen over technisch onderwijs en de mogelijkheden die je binnen je eigen school hebt maar ook binnen het mbo of binnen het bedrijfsleven. We hadden daarvoor de mentoren week, maar we hebben dit jaar besloten dit niet meer te doen. Dit was een activiteit waarin mentoren naar een technisch bedrijf gingen, vervolgens zouden zij hun leerlingen meer moeten kunnen vertellen over technisch onderwijs en waar je dan te werken komt. Dit vonden wij te kort door de bocht. Wij hebben dit jaar het resultaat verandert en we willen vooral informatie gaan aanbieden wat er allemaal in de regio gedaan is, denk aan bijvoorbeeld doorlopende leerlijnen.’’

‘’De meeloopdag van vmbo naar het mbo (en andersom) is ook één van onze activiteiten. Daar hebben we dit jaar al één editie van gehad en de volgende is op 12 juni: dan komt het mbo naar een van onze vmbo-scholen. Docenten geven aan het begin van het jaar middels een inventarisatie aan waar ze behoefte aan hebben met betrekking tot scholing, hier zijn activiteiten aangehangen. Vanuit die inventarisatie organiseren we masterclasses, docentstages en een terugkomdag’’, vertelt Sanne.

Hoe groot is werkgroep 4C en wie zijn erbij betrokken?

‘’De werkgroep bestaat uit 6 personen, geen hele grote werkgroep dus. Deze mensen komen uit de vmbo-scholen die betrokken zijn bij STO en vanuit het mbo Curio. Het streven is om vanuit elke school iemand in de werkgroep te hebben. Wij vragen bedrijven (deze zitten niet bij ons in de werkgroep, maar in het netwerk van Techniektalenten) om mee te doen aan een activiteit.’’

Hoe is de werkgroep georganiseerd?

Fred; ‘’Eens per twee weken hebben wij op de dinsdagochtend bordsessies, deze zijn vaak online. We lopen dan alle activiteiten langs en kijken wat hier de status van is en wat er nog moet gebeuren. Eens in de zoveel tijd hebben we dan ook nog een fysieke bijeenkomst: een doelensessie. Dat is toch anders dan een teams-meeting, het is fijn om elkaar te ontmoeten en wat langer stil te staan bij bepaalde onderwerpen. Wij hebben vaak ook voor de bordsessie een kwartiertje contact met Margriet, tevens werkgroeplid maar op afstand, over de activiteiten die we nu aan het voorbereiden zijn. Hier rollen dan nog wat overige taken en opdrachten uit waar we de resterende tijd aan spenderen.’’

‘’We hebben onze projectgroep opgedeeld in sub-groepjes. Bij elke activiteit zijn er minimaal twee werkgroepleden verantwoordelijk, en als het wat groter is liever drie. Zij hebben met de sub-groepjes dus ook apart afspraken. In de grote bijeenkomst proberen we vooral kort te vertellen, problemen op te lossen en successen te delen.’’ , vertelt Sanne. ‘’Verder hebben we een positief, kritisch team. Vanuit de werkgroep kwam de vraag of we ook een sessie konden organiseren waarin we het met de werkgroep hebben gehad over wat professionalisering betekent voor ons. Doen we de juiste dingen?’’ Arjan vult aan; ‘’Hebben we wel dezelfde ideeën erover? Heel vaak ga je ervan uit dat wanneer er een woord genoemd wordt, dat iedereen daar automatisch een beeld bij heeft. Komt dat beeld nog steeds overeen als we het er met zijn allen over gaan hebben? Dit zijn hele goede dingen.’’

Waar ben je trots op binnen deze werkgroep?

Arjan vertelt, ‘’er is een hele goede klik, wij zijn een goed team. Er zijn werkgroepen waarbij je echt iets ontwikkelt, waarbij je direct op microniveau met leerlingen bezig bent. Wat wij bij werkgroep 4C doen zit op een ander niveau, het is meer overkoepelend. Als je iets bedenkt is het voor leraren die vervolgens weer met leerlingen bezig zijn. Je zit eigenlijk een stapje hoger. Het vraagt om een andere manier van denken. Wanneer je zo goedmogelijk probeert na te denken over wat die docent nodig heeft, dat is een super interessant vraagstuk.’’

‘’Wat ik het fijne vind aan deze werkgroep is dat wanneer we een bordsessie hebben, en iemand een probleem in de groep legt, dat niet iedereen elkaar zit aan te gapen maar dat er actief gezocht wordt naar een oplossing. Je vult elkaar echt aan. Dat is de kracht van deze groep. Iedereen is ontzettend bereidwillig om elkaar te helpen en mee te denken.’’ vertelt Fred.

Sanne vertelt, ‘’ik hoef me in deze werkgroep geen zorgen te maken of iets wel of niet gehaald wordt, dat is super fijn! Ik ben in januari 2022 in deze werkgroep gekomen als werkgroeplid. Wat ik toen ik net begon fijn vond is dat we met de werkgroep vanaf januari 2022 tot en met juni 2022, want dan lopen de meeste activiteiten, met heel veel energie ontzettend veel voor elkaar hebben gekregen. Hierna werd ik benaderd om het over te nemen als projectleider. Dat vond ik aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant ook heel spannend. Ik ben gewoon doorgegaan met wat ik deed, alleen begeleid ik nu bordsessies. Ik merk dat dit voor deze werkgroep heel erg goed werkt. Ik ben er trots op dat we het continu met zijn allen doen, we doen het als groep en niet als individuen. Ik vind het heel tof dat wij dit jaar de ruimte hebben gekregen om heel kritisch naar elke activiteit te kijken, om na te denken of het wel past bij het geen wat we moeten doen. We krijgen de ruimte om dit aan te passen. Iedereen heeft zijn eigen mening en expertise en hier hebben we hele mooie sessies door. Ik ben heel erg blij met de aansluiting van Curio. Iedereen brengt echt iets eigens.’’

Wat willen jullie in de toekomst nog bereiken met werkgroep 4C?

Fred; ‘’Het borgen. We weten allemaal dat STO iets tijdelijks is, dat gaat op een gegeven moment stoppen. Ik vind het heel erg belangrijk dat we de lijntjes die er nu liggen, dat we die blijven behouden en dat we de activiteiten die we nu hebben lopen kunnen borgen.’’

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom