Uitgelicht: Werkgroep 3A Doorlopende leerlijn vmbo- mbo
5
min. lezen
Om meer te laten zien van wat de werkgroepen binnen Techniektalenten allemaal doen, zetten we op z’n tijd een werkgroep in het zonnetje. Voor de zomer hebben we 1A, 2A en 2B in het zonnetje gezet, nu is 3A aan de beurt. Margriet Berben (onderwijsontwikkelaar) en Febronie Stokla (projectleider) vertellen ons meer over de werkgroep die gericht is op doorlopende leerlijn vmbo-mbo.

West-Brabant Midden

Waar houdt deze werkgroep zich mee bezig?

Wij houden ons bezig met het opzetten van een doorlopende leerlijn van het vmbo richting het mbo, met als doelstelling om de doorloop voor de leerlingen te verbreden, te verdiepen of te verkorten, dus het kan op alle vlakken.
We hebben nu inmiddels 10 doorlopende leerlijnen ontwikkeld die draaien of de pilot in gaan.
De doorlopende leerlijnen hebben we op meerdere scholen en in samenwerking met meerdere bedrijven.

Gebouwde omgeving bijvoorbeeld. Dan is er een optie om een doorlopende leerlijnrichting BouwSchool Breda te hebben, maar ook een optie om richting Bouwmensen Zuid-West in Bergen op Zoom te gaan. Zo hebben we eigenlijk meerdere smaakjes voor verschillende niveaus, dus het zijn allemaal best wel gespecialiseerde doorlopende leerlijnen. Zo komen we op in totaal 16 doorlopende leerlijnen.

Eén van de voorbeelden was op het gebied van gebouwde omgeving, maar zo zijn er ook mogelijkheden bij motorvoertuigen, metaaltechniek, ICT, engineering, Aircraft Maintenance, elektrotechniek, procestechniek, installatietechniek en energietransitie.

De werkgroep legt contacten met het mbo en/of aangesloten bedrijfsleven en samen kijken we hoe de vmbo-leerling zo goed mogelijk kunnen latenverdiepen, verbreden of verkorten in het proces naar het mbo.

Als dat besproken is, dan komt het programma op papier test aan waarin we een aantal fases hebben:

-       In fase één worden de leerlingen van leerjaar twee geïnformeerd over de mogelijkheden over alle doorlopende lijnen die passen bij hun profiel.

-       Fase twee vindt plaats in leerjaar drie. Daarbij maken de leerlingen kennis met de toekomstige opleiding en het bedrijfsleven.

-       Dan kom je in fase drie in leerjaar vier. Daarbij gaan ze echt zich verdiepen en volgen ze een volledig programma om aan te kunnen sluiten op de vervolgsopleiding.

Uiteindelijk komt daar een samenwerkingsovereenkomst uit die getekend wordt door zowel het vmbo/mbo als het bedrijfsleven. Die samenwerkingsovereenkomst zorgt voor een duurzaam karakter waarin we ook evalueren en door ontwikkelen. De overeenkomst zorgt ook echt voor een commitment vanuit alle partijen.

De doorlopende leerlijn is eigenlijk ook een soort LOB-activiteit: het kan zorgen voor een hogere instroom/doorstroom, bekendheid van demogelijkheden in opleidingen en het leren kennen van het werkveld. We zorgen er samen voor dat de leerling de juiste keuze maakt; er is vaak een verkeerd beelden daarom organiseren we ook activiteiten in de doorlopende leerlijn. Zo krijgt de leerling een compleet beeld van de vervolgopleiding en het werkgebied.

Dat klinkt als een grote opdracht. Wie zitten er allemaal in deze werkgroep?

Dat zijn best veel partijen. Natuurlijk docenten en onderwijsontwikkelaars van onze vier VO-scholen, dus vanuit het Da Vinci College, het Markland College, de Norbertus Gertudis Mavo en het Munnikenheide College. Ook zijn er docenten vanuit het mbo aangesloten, vanuit de volgende richtingen: Curio Engineering, Curio ICT, Aircraft Maintenance, Curio Procestechniek en Curio Motorvoertuigen. De vertegenwoordiging vanuit het bedrijfsleven vind je bij aangesloten opleidingsbedrijven. Zo werken we ook samen met BouwSchool Breda,  Bouwmensen Zuid-West, IW Brabant- Zeeland en Stichting Vakopleiding Metaal.

Hoe verloopt de samenwerking binnen de werkgroep?

Door de grote van de groep merkten we dat met zijn allen vergaderen lastig is. Dat hebben we geëvalueerd met een deel van de werkgroep en daarna hebben we besloten de werkgroep te splitsen. Daarom is er iedere week overleg in de vorm van een bordsessie. Er staan dan per week een aantal doorlopende leerlijnen op het programma en de werkgroepleden die bij die leerlijn betrokken zijn, sluiten aan. Zo komt elke doorlopende leerlijn per drie weken aan bod. Daarnaast worden er grotere fysieke bijeenkomsten gepland van twee uur en bespreken we een groot, overkoepelend thema. De laatste ging over de evaluaties van vorig jaar en de daarbij behorende acties daarvan zijn nu uitgezet. Iedere betrokkene bij een doorlopende leerlijn heeft namelijk eind vorig schooljaar een evaluatie ingevuld, die is uitgewerkt en samengevat. Daarnaast werd er ook een presentatie gegeven over een project van Curio.

We hebben veel verschillende talenten in onze groep: zo heb je de creatieve ontwikkelaars die op grote lijnen zitten en met veel ideeën komen. Die werken nauw samen met een ontwikkelaar die goed is om het concreet op papier te zetten. We hebben onze groepen zo in gericht dat die kwaliteiten goed verdeeld zijn. Wanneer er expertise nodig is vanuit andere hoeken vliegen we die ook in. De docenten die testen en pilots draaien geven feedback vanuit de praktijk op het ontwikkelde materiaal en daarmee creëer je een mooie ontwerpcyclus.

De samenwerking buiten de koepels bereiken we met de leerlingen die eerder stage gaan lopen bij het bedrijf. De leerlingen zijn klaar in mei en lopen tot de bouwvak stage bij een bedrijf. In september starten ze met de opleiding, maar dan hebben ze al kennis gemaakt met een bedrijf en het bijbehorende bedrijfsleven. De doorlopende leerlijn procestechniek verbinden wij met de week van de procestechniek en bij metaal verbinden we het aan het multidisciplinaire project “de helikopter”.

We werken dus niet alleen samen binnen de werkgroep, maar haken ook aan bij andere projecten en met andere bedrijven.

Waar ben je trots op binnen deze werkgroep?

Margriet is betrokken geweest bij de doorlopende leerlijn ICT en ze is trots op de goede samenwerking met Curio, de afstemming die we hadden en de uitvoering ervan die echt een succes was. Omdat we nog niet monitoren welke leerlingen welke keuzes maken kunnen we nog niets zeggen over de uitkomst, dus dat is nog iets waar we hopelijk aandacht aan kunnen gaan geven. Het is zo tof om te zien hoe je als vmbo samen met het mbo echt iets weg kunt zetten en het enthousiasme  daarbij is groot.

Febronie begint de stralen als ze vertelt over de getekende overeenkomsten gebouwde omgeving. Dat zijn er nu vier en er komt nog een vijfde aan. Je ziet ook dat het andere betrokkenen inspireert en voor beweging zorgt.

Uiteraard is er voor beide dames veel meer om trots op te zijn. Zo hebben leerlingen bij de pilot motorvoertuigen een verkort traject gehad.: op het Munnikenheide College leerjaar 1 van hun vervolgopleiding al gedaan, startte op Curio met leerjaar twee en zijn nu met vlag en wimpel over naar leerjaar drie richting hun diploma. Die pilot is erg succesvol geweest.

De samenwerking met Aircraft Maintenance wordt ook aangestipt. Zij vallen op omdat ze wellicht vrij specialistisch zijn qua opleiding en ver weg zitten (Hoogerheide) en de samenwerking met Curio en het bedrijfsleven heel nauw is. Zij zijn heel actief betrokken bij onze werkgroep.

Wat wil de werkgroep de komende tijd bereiken?

We hebben nog winst te behalen in de kennis binnen onze vmbo-scholen. De doorlopende leerlijnen zijn nog niet genoeg bekend bij iedereen. Naast de profielkeuzes zien wij graag dat ook de doorlopende leerlijnen worden benoemd bij de leerlingen die hun keuze gaan maken. Daar zijn we met de decanen mee bezig.

We willen de leerlingen blijven volgen en daarbij het effect meten van de doorlopende leerlijn. Bij bijvoorbeeld ICT is de instroom erg hoog, maar er wordt ook uitgestroomd. Je wilt dat de leerlingen de juiste keuze maken. Daarom willen we nu bijhouden welke keuze er gemaakt wordt en daarna wil in de gaten houden hoe de rest van het leerproces en gemaakte keuzes verloopt.

De doelstelling is dat bij elke variant van de leerlijnen een samenwerkingsovereenkomst getekend wordt, omdat je daarmee nog meer commitment creëert. Hierdoor kunnen we de leerlingen beter monitoren en kun je de leerlijnen evalueren en bijstellen waar nodig.

Engineering, ICT, Aircraft Maintenance en motorvoertuigen is al gepilot en wordt verder uitgewerkt en uitgerold op andere scholen. De andere leerlijnen gaan nu de pilotfase in of zijn nog in ontwikkeling, dus er is genoeg te doen!

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom