๐‡๐จ๐ž ๐ฐ๐ข๐ฌ๐ฌ๐ž๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐จ๐ง๐๐ž๐ซ๐ฅ๐ข๐ง๐  ๐ค๐ž๐ง๐ง๐ข๐ฌ ๐ž๐ง ๐ž๐ซ๐ฏ๐š๐ซ๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง ๐ฎ๐ข๐ญ? - Tijdens ons uitwisselingsevent
4
min. lezen
๐‡๐จ๐ž ๐ฐ๐ข๐ฌ๐ฌ๐ž๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐จ๐ง๐๐ž๐ซ๐ฅ๐ข๐ง๐  ๐ค๐ž๐ง๐ง๐ข๐ฌ ๐ž๐ง ๐ž๐ซ๐ฏ๐š๐ซ๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง ๐ฎ๐ข๐ญ? In een programma met veel verschillende partners is het prettig om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Leerkrachten, docenten en managers van basis-, en middelbare scholen, het mbo en mensen uit het bedrijfsleven gingen met elkaar in gesprek.

Brabantse Wal

Maandag 20 november j.l. kwamen ruim 60 professionals uit het primair-, voortgezet- en mbo-onderwijs samen met onze partners uit het bedrijfsleven bij elkaar op de locatie van Curio techniek en technologie in Bergen op Zoom. Om elkaar te ontmoeten, maar vooral om kennis met elkaar te delen op basis van expertise. Kennis waarbij we van elkaar kunnen leren, elkaars werkveld beter leren kennen en concrete vervolgacties kunnen afspreken. Het hoogste doel: de rijke leeromgeving die techniek en technologie biedt voor leerlingen te ontsluiten en goed op elkaar aan te laten sluiten. Zodat alle leerlingen uit de regio een bewuste keuze kunnen maken.

โ€

In drie deelsessie namen de docenten van verschillende vmbo-scholen de deelnemers mee naar hun eigen werkelijkheid en waar zij zelf oprecht nieuwsgierig naar zijn. Een evenement dus door docenten zelf georganiseerd. De drie themaโ€™s van de workshops sluiten vanzelfsprekend aan bij de doelstellingen van het STO-programma. ย 

โ€

Een workshop ging over de aansluiting tussen vo-mbo, hoe voorkomen we uitval van leerlingen/studenten? Welke zaken zijn hierop van invloed en wat moeten we gezamenlijk organiseren om dit te voor elkaar te krijgen?

โ€

De tweede workshop ging over Loopbaan Oriรซntatie en begeleiding, hoe nemen we de leerlingen mee in het pad van hun eigen ontwikkeling, wat hebben docenten als ervaringsdeskundige hier zelf van gemerkt in hun loopbaan en hoe kunnen de scholen en de bedrijven elkaar hierin helpen om tot een concreet en logisch plan te komen?

โ€

Daarnaast verkenden zoโ€™n 30 deelnemers het idee van de Expertisecentra Topsectoren die we in onze regio aan het ontwikkelen zijn. Wat moet daarvoor gebeuren, wat wil ik bij een expertisecentra komen brengen en wat wil ik daar halen? En wie heb ik hiervoor nodig om tot een concrete actie te komen?

โ€

Hoe houden we onze leerlingen/studenten (stevig) vast!

Docenten Niek Girmscheid (rsg โ€™t Rijks) en John Sletering (โ€™t Ravelijn) ontwikkelden deze workshop. Helaas was John ziek en dus name Niek en Michel Schagen (Curio pomona) de deelnemers mee in de wereld van de leerling die een overstap maakt van het vmbo naar het mbo. Hoe voorkomen we vroegtijdig schoolverlaten bij het mbo? Het werden twee levendige deelsessies. Niek sprak vanuit zijn eigen ervaring, zijn verwachting als jonge student en de werkelijkheid op het mbo. Alle deelnemers erkennen de strubbelingen voor leerlingen tijdens de overgang van het gestructureerde vmbo naar de vrijere onderwijsvormen op het mbo. En er werden ook oplossingen aangedragen, de een wat meer haalbaar dan het andere. Het belang van stages en goede beeldvorming voor leerlingen op het vmbo was er een van, minder keuzes op het mbo een andere. Nog meer persoonlijke begeleiding van leerlingen en mbo-studenten inzetten als begeleider of ambassadeur, peer-to-peer leren, werd ook een aantal keer genoemd. Een voorstel van de docenten is om een aantal extra sessie tussen vmbo- en mbo-docenten te beleggen waarin alle tips, conclusies een aanbeveling omgezet worden in een concreet actieplan dat voor alle betrokken scholen. ย Alle conclusies, tips en acties nemen we mee in de als acties in het STO-programma en krijgt een vervolg in volgende bijeenkomsten.

โ€

Hoe nemen we onze leerlingen/studenten mee in LOB!

Jelle Steur (Curio pomona) bracht een gast mee in deze workshop, Bas is een oud-leerling van Jelle en bracht zeer levendig over het voetlicht wat Loopbaan Oriรซntatie en Begeleiding voor je kan betekenen en hoe belangrijk jouw rol als docent of stagebegeleider kan zijn. Iemand die jouw talenten of competenties ziet nog voordat je het zelf doorhebt. Op deze manier werd het theoretisch kader van LOB levend en praktisch. Hoe krijgen we dit kader nu gevuld met bewuste acties en concrete activiteiten die bewust door scholen worden ingezet en ook nog mooi aansluiten bij de visie van een school. Waar kan een bedrijf van betekenis zijn. Janet van Mil (Leerlust) enthousiasmeerden de deelnemers om hier concrete ideeรซn van op papier te zetten. Zij gaat ook verder met onze scholen aan de slag om de LOB-visie van de scholen om te zetten in een actieplan. ย 

โ€

Werk aan de winkel!

Binnen het programma STO ligt een hele concrete opdracht. Het ontwikkelen van Expertisecentra Topsectoren voor Logistiek, Agrofood/Biobased en Maintenance. Maar wat is een expertisecentrum eigenlijk, wat wil je daar als leerling, docent, bedrijf komen halen en brengen? Met dat idee zijn docenten Nicolle van Groningen (Curio steenspil) en Jennifer Derks (ZuidWesthoekCollege) aan de slag gegaan en kwamen met deze workshop, Werk aan de Winkel. De 30 deelnemers kwamen met ruimt 80 ideeรซn en werden uitgenodigd deze ook concreet op kaartjes, posters en in de winkelwagentjes achter te laten. Heel veel ideeรซn hadden een duidelijke overlap met elkaar: stageplekken (voor leerlingen en docenten), samen ontwikkelen van projecten, challenges, gastlessen en bedrijfsbezoeken. Maar we kregen ook nieuwe inzichten die bedrijven en scholen allebei belangrijk vinden: Hoe bereiken en betrekken we ouders meer bij het keuzeproces en de beeldvorming, Docenten zijn een heel belangrijke doelgroep voor de expertisecentra, zij willen heel veel leren en binnenkijken bij bedrijven. Ook zien de docenten dat er binnen de expertisecentra ruimte moet zijn om te leren van elkaar en van elkaars scholen. Voldoende werk aan de winkel dus.

โ€

Alle conclusies, tips en acties die voortkomen uit dit event nemen we mee in het STO-programma en krijgt een vervolg in volgende bijeenkomsten.

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom